Som optakt til Iværk&Vækst får du her de 10 vigtigste e-handels tendenser fra rapporten Dansk E-handel 2017, der netop er offentliggjort.
For 3. år i træk fremkommer DIBS Payment Services, del af Nets, med de 10 vigtigste bud på, hvad danskerne skal holde øje med i årets rapport, Dansk E-handel 2017.
At rejse er (fortsat) at leve
Dansk E-handel 2017-rapporten viser, at dansk e-handel sælger rejser og relaterede ydelser for DKK39,1mia. over nettet – en stigning på 6% ift. 2016, hvor tallet var DKK37mia. Flyrejser udgør fortsat den største post med DKK13,3mia. (34%) efterfulgt af hoteller med DKK10,6mia. (27%) samt charterrejser med DKK10,2mia. (26%). »H.C. Andersens vise ord har ikke været forgæves; trods terror farer danskerne ud i både hjemlandet og udlandet, og mange rejserelaterede køb foretages på nettet«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, del af Nets (se mere på side 10).
Næsten hver 6. dansker køber nu dagligvarer over nettet
Dansk E-handel 2017-rapporten viser, at 16% af danskerne nu køber dagligvarer over nettet. Ca. DKK4mia. om året bruger danskerne på dagligvarer over nettet, hvilket er en fremgang på ca. 60% på bare ét år. »Store onlinesupermarkeder som Nemlig.com har vundet indpas i både danskernes hverdag og hjerter, og vi vil formentlig se fortsat markante stigninger inden for dette segment i de kommende år«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, del af Nets (se mere på side 14).
Danskerne er vilde med digitale abonnementstjenester
Dansk E-handel 2017-rapporten viser, at abonnementer på digitale medietjenester som Netflix og Spotify er populære som aldrig før: En rundspørge foretaget blandt 2.000 danske e-handlende viser, at 39% har købt et abonnement på videostreamning online, mens tallet for musikstreaming er 20%. Og det er særligt den yngre halvdel af befolkningen, der er forrest i feltet: »Over halvdelen af de 15-44-årige har købt et abonnement på videostreaming. Tommelfingerreglen for musikstreaming, videostreaming og fitnessabonnenter synes at være, at jo yngre folk er, desto større er tilslutningen. Mere nuanceret ser det til gengæld ud ift. dagligvare- og skønhedsabonnenter, der i mindre grad er aldersspecifikke«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, del af Nets (se mere på side 22-23).
6 grunde til at danskerne shopper på nettet
Danskerne er vilde med at shoppe over nettet, men hvorfor egentlig? I en rundspørge foretaget blandt 2.000 danske e-handlende svarer 69%, at det er fordi, det er tidsbesparende/nemt, mens 59% henviser til, at der altid er åbent. 58% mener, det er nemt at sammenligne produkter, mens 55% går efter de lavere priser. Slutteligt mener 38%, at der forefindes et større udvalg på nettet, mens 35% efterspørger produkter, der ikke findes andre steder (se mere på side 27).
9 grunde til at danskerne går fra deres »indkøbsvogn«
At forlade sin digitale indkøbskurv -det man også kalder ‘abandoned shoppingcart’- har 38% af danskerne prøvet mod 42% af nordmændene og 44% af svenskerne. Men hvorfor fortryder vi egentlig? I en rundspørge foretaget blandt 2.000 danske e-handlende svarer 29%, at usikkerhed omkring betingelserne er afgørende, mens 24% og 21% hæfter sig ved hhv. manglende produkt- og serviceinformation samt tekniske problemer på websitet. Andre årsager: Manglende tillid til websitet (21%), Betalingsprocessen fungerede ikke (18%), Besværligt at indtaste personlig data (18%), Tilbød ikke den ønskede betalingsform (12%), Yderligere Sikkerhedsforanstaltninger (7%), Produktet kunne ikke afhentes personligt (6%) (se mere på side 27).
Så mange penge bruger vi danskere over nettet
Dansk E-handel 2017-rapporten viser, at familier med både små og store børn klart er dem, der bruger flest penge på nettet: DKK2.842 og DKK2.996 bruger hhv. en småbørnsfamilie samt en familie med ældre børn hver måned i gennemsnit over nettet. Blandt mænd og kvinder er det førstnævnte, der tager føringen: Mænd køber i snit for DKK2.545 om måneden, mens kvinder køber for DKK2.314. For begge køn lyder gennemsnittet på DKK2.432 om måneden (se mere på side 28-29).
Mr. Big Spender: Sådan ser nettets danske storforbruger ud
Dansk E-handel 2017-rapporten viser, at selvom kvinder oftere end mænd handler online, er internettets storforbruger en mand. Han er 46 år gammel, bor i København og bruger DKK11.497 om måneden. Af disse penge går DKK2.477 på flybilletter og DKK1.879 på hoteller hver måned. Han foretrækker at bruge sin mobil og køber ofte tøj, sko og accessories online. Og han tøver ikke med at afbryde et køb, hvis ikke han er tilfreds – det gør 63% af hans slags (se mere på side 30-31).
Næsten 4-dobling på 5 år: Ældre går shop-amok på mobilen
Dansk E-handel 2017-rapporten viser, at ældre danskere er på hastig færd frem over mobilen: I en rundspørge foretaget blandt 2.000 danske e-handlende svarer 29% af de 66-74-årige, at de har handlet over smartphone eller tablet inden for de seneste 3 måneder. Det svarer til mere end en 4-dobling på 5 år: »Vi er meget overraskede over, at andelen går fra 7% i 2012 til 29% i 2017. Det viser, at der er digital power i det grå guld – og at det giver mening i højere grad også at satse på den ældre aldersgruppe inden for e-handel«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, del af Nets (se mere på side 32-33).
Top5: Her foretrækker danskerne at shoppe i udlandet over nettet
Dansk E-handel 2017-rapporten viser, at 45% af danskerne har handlet i udenlandske webshops inden for de sidste 3 måneder. En rundspørge foretaget blandt 2.000 danske e-handlende viser, at Storbritannien er danskernes favorit; 34% af de adspurgte har handlet her inden for de sidste 3 måneder. På andenpladsen er Tyskland med 26%, Kina med 21% på tredjepladsen, USA på fjerdepladsen med 14% og Sverige på femtepladsen med 11%. »Det bliver interessant at se, om Storbritannien får lov at beholde førstepladsen næste år, i takt med at usikkerheden omkring betydningen af Brexit ift. told og moms vokser«, udtaler Henriette Høyer, Head of Sales i DIBS Payment Services, del af Nets (se mere på side 35-37).
Sådan er broderlandene
Dansk E-handel 2017-rapporten udvider sin gennemgang af de Skandinaviske landes e-handelskultur ved -for første gang i rapportens 11-årige historie- at medtage Finland. Og trods de nære relationer er forbrugsmønstrene på tværs af landene domineret af markante særheder og forskelligheder: Hvor 33% af svenskerne eksempelvis har abonnement på en musikstreamningtjeneste, har 18% af finnerne prøvet at købe et krydstogt online (se mere på side 47).
Du kan læse hele rapporten her: