Af Pernille Andersen, Direktør i FeedsFloor.
I dag er vi alle på de sociale medier for at se nyheder og finde nyt indhold, dele vores tanker og oplevelser og føle en forbindelse med andre mennesker. Dér, hvor værdiskabelsen dog virkelig sker i dag, er igennem chats, messaging og talegenkendelse. Det er her planerne laves, beslutninger tages og hvor folk er virkeligt aktive deltagere i personlige samtaler. Det er dét, som med to smukke ord kaldes conversational commerce.
Conversational commerce som begreb blev først brugt af ex-Ubers Chris Messina i 2015. Begrebet refererer til, at man i dag mere og mere bruger messaging, taleteknologi og chat til at interagere både privat, i virksomhedsregi og når man vil købe noget. I løbet af meget kort tid er det blevet almindeligt at chatte på Facebook Messenger, Slack, WhatsApp, WeChat mm, samtidigt med at Amazons Alexa og Googles Home kan føre samtaler med dig om diverse ting i dit hjem og i dit liv, lidt på samme måde som du kan med Siri på din telefon. Sidst men ikke mindst, så er chat bots det helt hotte i øjeblikket. Husk dog på at en chat bot kun er så god, som det data den har at gøre godt med, og man skal derfor endnu ikke lade det KUN være op til en chat bot at servicere alle kunder og kundeforespørgsler.
Men hvorfor er det stadig så populært at tage på messer, konferencer og netværksarrangementer i dag, når nu man kan læse, lære og købe alt online? Det er netop fordi man kan have samtaler, gå på opdagelse, blive tryg med dem, man skal lave forretning med, få udvidet sit netværk og få nye kunder, som ellers ikke ville have opdaget dig.
I FeedsFloor tror vi derfor på, at den traditionelle conversational commerce, nemlig fysiske møder, aldrig går af mode. Det er der magien sker og nye ting og nye muligheder, man ikke kunne forudse, opstår. Vi mener dog, at det også skal være muligt for en virksomhed, som har brugt tusindvis af kroner på en messestand, personale og udsmykning, at booste hele deres set-up online og derved indgå i dialog med endnu flere potentielle kunder og samarbejdspartnere. Derudover får besøgende, som kommer på messen, en chance for at kunne starte dialogen med virksomheder, de ikke nåede at snakke med eller at føre dialogen videre. Det kunne også være personer eller virksomheder, som sidder i et andet land eller by ikke lige havde tid til at komme forbi messen, men stadig gerne vil starte dialogen med relevante virksomheder.
I de gængse chat applikationer er det kun de virksomheder, som folk allerede kender, at de chatter med. FeedsFloor har derfor gjort det muligt for besøgende på både forbruger-, B2Bmesser og rene online messer at gå på opdagelse, researche og chatte med nye og kendte virksomheder fra hele verden på en platform. Vi mener at chat med virksomheder og conversational commerce ikke bare er fremtiden, men nutiden. Vi har i dag vænnet os til at alt skal ske hurtigt, og chat er hurtigt, personligt og digitalt, og man forventer at den der sidder på chatten kan svare på det fleste spørgsmål. Til sidst men ikke mindst, så har man som virksomhed mulighed for at sætte nogle andre end en kundeservice medarbejder på chatten. Det kan være en direktør, en designer, en oplægsholder eller en fagperson. Dette er personer, som oftest ikke står på en fysisk messe, men som mange besøgende utroligt gerne vil i dialog med.